Loterie promocyjne – rodzaje

AKTUALNOŚCI

Loterie promocyjne – rodzaje

Z artykułu dowiesz się:

  • Co to jest loteria instant-win
  • Co to jest loteria z losowaniem nagród
  • Co to jest loteria zdrapkowa
  • Co to jest loteria paragonowa
  • Co to jest loteria hybrydowa

Na czym polega loteria promocyjna i jak ją zorganizować?

Rozpoczęcie prac nad loterią promocyjną warto zacząć od zdiagnozowania możliwości organizacyjno-technicznych w połączeniu z planowanym docelowym mechanizmem samej loterii.

 

LOTERIA INSTANT-WIN

Jest to obecnie jedna z najpopularniejszych form loterii działająca na zasadzie tzw. natychmiastowej wygranej, czyli konsument informację o wygranej otrzymuje natychmiast np. po otwarciu produktu

DLA KOGO
Idealna dla producentów, zwłaszcza branży FMCG.

PRZYKŁADOWY MECHANIZM
Najczęściej przybiera postać loterii, gdzie informacje o nagrodzie są ukryte na opakowaniu (np. na spodniej części kapsla, nakrętki czy wewnątrz opakowania).

PRZYKŁADOWE REALIZACJE G3
WARKA – WARKA BIAŁO-CZERWONI
FAMILIJNE – CHRUPNIJ KASĘ

NAGRODY
Najczęściej są to te same produkty wydawane w sklepie – obniża to koszty nagród. Ale spotyka się też innego rodzaju nagrody np. vouchery, nagrody pieniężne BLIK (G3 posiada w swojej ofercie usługę umożliwiającą wydawanie nagród pieniężnych w bankomatach za pomocą BLIK), kody VOD itp.

WYMAGANIA ORGANIZACYJNE
Taka loteria idealnie sprawdza się w przypadku produktów, na których można nanieść informacje już na etapie produkcji opakowań/zamknięć. Należy zwrócić uwagę na zaplecze produkcyjne, podział produkcji na kraje i kwestie rotacji produktów w łańcuchu dystrybucji. Należy też odpowiednio zabezpieczyć proces wymiany wygranych opakowań w sklepach na nagrody, aby nie doszło do nadużyć – G3 posiada odpowiednie zaplecze organizacyjne i know-how do weryfikacji i rozliczania procesu wymiany opakowań na nagrody.

BUDŻET
Raczej duży. Jeśli założymy, że wygrywa co dziesiąty produkt, to łatwo można policzyć ile jest potrzebnych nagród i jaki jest to koszt. O atrakcyjności loterii instant-win świadczy łatwość wygrania drobnych nagród.

SKUTECZNOŚĆ
Zdecydowanie najskuteczniejszy rodzaj loterii promocyjnej.


LOTERIA Z LOSOWANIEM NAGRÓD

To zdecydowanie najpopularniejszy i najczęściej spotykany rodzaj loterii. Polega na okresowym losowaniu nagród spośród zarejestrowanych przez organizatora zgłoszeń. Zgłoszenia najczęściej są rejestrowane na stronie internetowej, poprzez Messenger lub w aplikacji mobilnej. Istotne jest ustalenie częstotliwości losowań i sposobu rejestracji zgłoszeń.

DLA KOGO
W zasadzie dla każdej firmy. W szczególności tam, gdzie nie ma możliwości zorganizowania loterii instant-win.

PRZYKŁADOWY MECHANIZM
Losowania z bazy zarejestrowanych w loterii zgłoszeń. Zgłoszeniem może być kod z opakowania, numer faktury, nadesłanie części opakowania, itp. W zasadzie wszystko co doprowadzi do zidentyfikowania konsumenta i jego prawa do udziału w loterii. Najczęściej stosowana jest rejestracja zgłoszeń przez stronę internetową loterii. Nagrody losowane są okresowo – mogą być losowania dzienne, losowania tygodniowe, losowania miesięczne lub losowania na koniec loterii tzw. losowanie finałowe.

PRZYKŁADOWE REALIZACJE G3
DESPERADOS – DESPERADOS SERWUJE NAGRODY
ŻYWIEC – USTAW SOBIE Ż
HEINEKEN – LOTERIA HEINEKEN

NAGRODY
Rodzaje i liczbę nagród w zasadzie definiuje głównie budżet loterii. Oczywiście im więcej nagród, tym częstsze mogą być losowania i tym bardziej loteria będzie oddziaływała na wyobraźnię konsumentów, motywując ich do zakupu. Ważne, aby nagrody były atrakcyjne, miały dokładnie określoną wartość i były dostępne na rynku.

WYMAGANIA ORGANIZACYJNE
Loteria z losowaniem nagród nie stawia specjalnych wymagań organizacyjnych. Można ją zorganizować stosunkowo łatwo i szybko przy minimalnym zaangażowaniu. Rekomendowane jest umieszczenie informacji o loterii bezpośrednio na opakowaniu produktu, ponieważ ma to wpływ na wzrost sprzedaży. W przeciwieństwie do loterii instant-win, nie ma konieczności ingerowania w produkt i proces zatowarowywania sklepów.

BUDŻET
Dowolny, ale należy pamiętać, że im więcej nagród, tym większa szansa na zainteresowanie konsumenta, a przez to wzrost sprzedaży.

SKUTECZNOŚĆ
Nie tak skuteczna jak loteria instant-win, ale wciąż skuteczniejsza niż konkurs.


LOTERIA ZDRAPKOWA

to odmiana loterii instant-win, w której informacja o wygranej znajduje się pod zdrapką wydawaną od razu po dokonaniu zakupu określonego produktu.

DLA KOGO
Idealna dla sklepów, stacji benzynowych, HoReCa, itp.

PRZYKŁADOWY MECHANIZM
Najczęściej przybiera postać loterii, gdzie informacje o nagrodzie (lub kod do rejestracji na stronie internetowej loterii) są ukryte pod zdrapką, a za realizację zakupów o określonej wartości wydawana jest zdrapka (przeważnie przy kasie).

PRZYKŁADOWE REALIZACJE G3
SO COFFE – LATTERIADA
HYUNDAI – MISTRZOWSKA LOTERIA HYUNDAI I30
FLÜGGER – FLÜGGERIADA

NAGRODY
Pod zdrapką mogą być zarówno nagrody natychmiastowe (do odebrania od razu w sklepie), jak i różnego rodzaju bony zniżkowe czy vouchery lub kod do rejestracji na stronie internetowej.

WYMAGANIA ORGANIZACYJNE
Taka loteria sprawdza się w przypadku sieci sprzedaży, gdzie liczy się wartość zakupów (a nie konkretny produkt), a dodatkowo nie ma możliwości ingerencji w samo opakowanie produktu. Należy zwrócić uwagę na sprawdzonego dostawcę zdrapek i sposób wydawania zdrapek w sklepach (odpowiednia kontrola i zabezpieczenie dostępu tylko dla osób uprawnionych).

BUDŻET
Podobnie jak w przypadku loterii instant-win na produktach, dużo zależy od tego ile będzie zdrapek i jak wiele z nich ma być wygranych. Ogólna złota zasada – jak najwięcej drobnych nagród.

SKUTECZNOŚĆ
Dosyć skuteczny typ loterii promocyjnej.


LOTERIA PARAGONOWA

To odmiana loterii z losowaniami nagród, z tym że wykorzystywane są tylko paragony zakupowe. Jest to bardzo często spotykana forma loterii, zwłaszcza wśród producentów poszukujących łatwej i skutecznej promocji, którą można zorganizować w sieciach handlowych.

DLA KOGO
Doskonale sprawdzi się w przypadku firmy, która nie może ani ingerować w opakowanie ani zorganizować loterii instant-win. To również idealne rozwiązanie do organizacji promocji w sieciach handlowych i wszędzie tam, gdzie jedyny dowód zakupu to paragon.

PRZYKŁADOWY MECHANIZM
Konsument dokonuje zakupu produktu i rejestruje numer paragonu na stronie internetowej loterii lub poprzez Messenger. Losowania odbywają się okresowo w zależności od liczby nagród i budżetu.

PRZYKŁADOWE REALIZACJE G3
WARKA – LOTERIA WARKA GAMING
GRZEŚKI – LOTERIA GRZEŚKI

NAGRODY
W tym przypadku również rodzaj i ilość nagród definiuje głównie budżet loterii i wyobraźnia organizatora. Ważne, aby nagrody były atrakcyjne, miały dokładnie określoną wartość i były dostępne na rynku.

WYMAGANIA ORGANIZACYJNE
Jest to najłatwiejsza, najszybsza i najtańsza forma loterii. Nie wymaga żadnej ingerencji w produkt czy łańcuch dystrybucji. W zasadzie należy tylko zadbać o odpowiednią reklamę i informacje o loterii w miejscu sprzedaży produktu.

BUDŻET
W przypadku loterii paragonowych na ogół mamy do czynienia z mniejszymi budżetami.

SKUTECZNOŚĆ
Porównywalna do loterii z losowaniem nagród.


LOTERIA HYBRYDOWA

To połączenie kilku różnych rodzajów promocji np. loterii instant-win z losowaniem nagród lub loterii z promocją opartą o mechanizm nagród gwarantowanych. Można też połączyć program lojalnościowy i loterię.

DLA KOGO
Idealna dla każdej firmy produkcyjnej, która poza doskonałym narzędziem jakim jest loteria instant-win z drobnymi nagrodami, chce rozlosować również cenniejsze nagrody np. telewizory, bilety na koncerty czy nagrody pieniężne.

PRZYKŁADOWY MECHANIZM
Konsument po zakupie produktu dowiaduje się czy wygrał nagrodę. W przypadku braku wygranej uczestnik promocji ma szansę zarejestrować (najczęściej poprzez stronę internetową) kod z produktu i wziąć udział w okresowym losowaniu innych nagród.

PRZYKŁADOWE REALIZACJE G3
TATRA – LOTERIA TATRA
ŻYWIEC – W Ż CODZIENNIE DO WYGRANIA 10 000 ZŁ ORAZ NAGRODY OD A DO Z
KRÓLEWSKIE – LOTERIA KRÓLEWSKIE

NAGRODY
Podobnie jak w przypadku loterii instant-win dużo drobnych nagród i część bardziej wartościowych, dodatkowo losowanych z zarejestrowanych zgłoszeń.

WYMAGANIA ORGANIZACYJNE
Loteria hybrydowa sprawdza się w przypadku produktów, na których można nanieść informacje już na etapie produkcji opakowań produktów. Należy odpowiednio zorganizować proces wymiany wygranych opakowań na nagrody.

BUDŻET
W tym przypadku należy dysponować odpowiednio dużym budżetem.

SKUTECZNOŚĆ
Zdecydowanie bardzo skuteczny rodzaj loterii.

 

Jak zorganizować loterię promocyjną dowiesz się z artykułu Loteria promocyjna – zasady organizacji, wskazówki i formalności.

INNI CZYTALI RÓWNIEŻ